Margôt Koekkoek advies

Een brede blik op leren

De doorgaande ontwikkelingslijn in een Kindcentrum (IKC)

22 oktober 2013
Margôt Koekkoek

Afgelopen vrijdag was ik op bezoek bij Campus Columbus in Heerhugowaard. Een campus waar school, kinderopvang en peuterspeelzaal vanuit het Dalton concept samenwerken aan de doorgaande lijn voor 0-12 jarigen.

Het bezoek was georganiseerd door het Landelijk Steunpunt Brede Scholen. Ik was gevraagd een presentatie te geven over de doorgaande ontwikkelingslijn in een Kindcentrum (IKC), waarin ik een brug zou slaan tussen theorie en praktijk.

Kern in mijn verhaal is dat de start voor het creëren van een doorgaande ontwikkelingslijn, begint met partners die een zelfde pedagogisch en didactische visie delen. Dit gebaseerd op gedeelde waarden  en vervolgens vertaald naar de dagelijkse praktijk.

Bij Campus Columbus wordt samengewerkt vanuit het Dalton Concept. De waarden die zij delen zijn Vertrouwen, Respect en Verantwoordelijkheid. ‘Wat kinderen zelf kunnen, moeten wij niet voor ze doen!’ Dit onder andere met als doel ‘kinderen zonder vrees te laten opgroeien’. En dat was in de rijke leeromgeving van de Campus terug te zien:

-         Een houtwerkplaats voor de kleuters; echte spijker, hamer en een zaag.

-         Keuken waar je echt goed kunt koken; voldoende pannen, messen en overige kookspullen waren aanwezig.

-         Een open speelruimte waar de allerkleinsten samen kunnen spelen.

Maar ook in de aanpak van professionals is de doorgaande lijn in deze praktijk terug te zien. Kinderen hebben een stem en krijgen vertrouwen. Dit is waar de doorgaande ontwikkelingslijn start! Zichtbaar in het gedrag, de aanpak van de professionals en in de inrichting van de speelleeromgeving. En natuurlijk is dan de volgende stap; hoe borgen we onze werkwijze, hoe kunnen we het verder verdiepen, wat voor overleg is daarvoor voor nodig, hoe betrekken we ouders erbij,  hoe zorgen we gezamenlijk voor het volgen van kinderen.  Daarbij zijn randvoorwaarden zoals het hebben van een gezamenlijk budget, een gezamenlijk leer/scholingsprogramma, het invullen van combinatiefuncties, een ouderbeleid en het hebben van één frontoffice zeer behulpzaam.

Lees hier de presentatie terug (PDF)

In: