Margôt Koekkoek advies

Een brede blik op leren

Wat ik doe

  • Adviseren en kennisoverdracht over het brede leren van 0 tot 12 jaar
  • Interim directeur basisonderwijs / Kindcentra
  • Projectleiding en procesbegeleiding in complexe samenwerkingssituaties
  • Begeleiding van veranderingsprocessen op verschillende organisatieniveaus
  • Visieontwikkeling stimuleren in inspirerende workshops
  • Training en coaching

Ik bied u inhoudelijke expertise op terrein van:

Kindcentra (IKC)

Van visie naar uitvoering

Ik adviseer en begeleid gemeenten en partners, zoals schoolbesturen, kinderopvangorganisaties en welzijnsinstanties bij het opzetten van van kindcentra. Niet alleen organisatorisch, maar ook vertaald naar de werkvloer. Voor expertise op het gebied van financieen, huisvesting en wet- en regelgeving werk ik samen met collega adviseurs.
Zo heeft in de gemeente Almere mijn begeleiding geleid tot de concretisering van een visie ten aanzien van kindcentra en sterrenscholen. Ook ben ik anderhalf jaar inhoudelijk projectleider geweest van IKC Laterna Magica, één van de eerste IKC's in Nederland die de achterliggende principes van een IKC daadwerkelijk heeft weten vorm te geven.

Interim directeur basisonderwijs / Kindcentra

Van op de winkel passen naar impact voor ieder kind

Als ervaren onderwijs en Kindcentra professional wil ik mijn koers de komende jaren mee gaan richten op de praktijk in de rol van interim directeur. Mijn leiderschap wordt als heel natuurlijk ervaren. Ik weet draagvlak te creeren en mensen in beweging te krijgen. Ik loop warm voor vernieuwing van het onderwijs waarbij motivatie van kinderen wordt aangesproken, er sprake is van eigenaarschap en het brede leren wordt vormgegeven. Een Kindcentrum biedt hiervoor een mooie omgeving.

Brede schoolontwikkeling

Van samen delen naar samenwerking

Vanaf 2005 ben ik intensief betrokken bij de brede schoolontwikkeling in Nederland. Mijn focus daarbij is altijd de inhoudelijke meerwaarde: hoe kunnen partners elkaar versterken in hun zorg voor de ontwikkeling van kinderen. In diverse scholen heb ik deze inhoudelijke samenwerking mede vormgegeven, onder andere voor de gemeenten Amersfoort en Zeist en voor de provincie Drenthe. In opdracht van het ministerie van OCW heb ik een aanpak ontwikkeld waarmee brede scholen, beter zicht krijgen aan welke doelen ze willen werken en hoe ze dat zichtbaar willen maken. 'De brede school; wat worden kinderen daar beter van. Zelfevaluatie door brede scholen. APS, 2010'.

Kwaliteitsversterking Voor- en Vroegschoolse educatie (VVE)

Van één programma naar een inhoudelijke doorgaande lijn

Vanaf de start van het VVE-beleid ben ik bij de voor- en vroegschoolse educatie van kinderen betrokken geweest. Mijn inhoudelijke expertise is daarmee uitgebreid naar de ontwikkeling cq educatie van het jonge kind. Vanaf 2012 ben ik werkzaam als expert Kwaliteitsaanpak Voor- en Vroegschoolse Educatie (KVVE), een onderdeel van KBA, voor de gemeente Amsterdam. In deze opdracht ben ik 'expert' voor een achttal combinaties van scholen, voorscholen en kinderopvanginstellingen in het versterken van de kwaliteit van de doorgaande lijn. Dit betekent dat ik in de groepen, maar ook op voorschool/schoolniveau de kwaliteit van de aanpak en doorgaande lijn voor het jonge kind observeer, gesprekken voer, documenten analyseer etc. Op basis hiervan wordt door de beide organisaties (school en voorschool) met medewerkers een verbeterplan opgesteld en uitgevoerd. 

Inhoudelijke ontwikkeling kinderopvang

Van goede opvang naar ontwikkeling van het kind

Vanuit mijn visie op lerende organisaties bied ik kinderopvanginstellingen een methode aan waarmee medewerkers en leiding zelf hun kwaliteitsaanpak kunnen managen en uitdragen. Mijn kennis over het brede leren van kinderen, de voor- en vroegschoolse educatie en mijn expertise in veranderingstrajecten breng ik sinds tien jaar in praktijk voor kwaliteitsverbetering in de kinderopvang.

Bij kinderopvangsorganisatie Partou heb ik bijgedragen aan de pedagogisch beleidsvisie. Niet alleen op papier, maar ook praktisch met het geven van training en inspiratie van het management en de pedagogisch medewerkers. Door mijn kennis en ervaring met verschillende pedaogische visies en concepten over leren en ontwikkelen ben ik in staat met opdrachtgevers nieuwe concepten te ontwikkelen, die ook vertaald worden naar de praktijk: wat betekent dit voor professionals en de kinderen. 'Wat willen we in de praktijk dan zien'.
 

Ontwikkeling brede talentontwikkeling 0-12 jaar

Van aanbod naar visie op brede leren

In het brede leren van kinderen gaat het vooral om talentontwikkeling; het belang dat kinderen zicht krijgen op wie ze zijn en wat ze kunnen. In diverse workshops, trainingen en trajecten heb ik bij mogen dragen aan het versterken van de visie en aanpak. Onder andere bij één van de Vensterscholen van de gemeente Groningen.