Margôt Koekkoek advies

Een brede blik op leren

Opdrachtgevers

Kindcentra (IKC)

  • In samenwerking met interim-directeur Jacqueline Sweerst van bureau InterZin leiding geven aan een Kindcentrum in Amsterdam.
  • Stedelijk coördinator Utrechtse IKC ontwikkeling. Leernetwerk opgestart met 12 Utrechtse IKC initiatieven. 
  • Projectleider IKEC ontwikkeling in Hoorn. Een samenwerking tussen Speciaal (basis) Onderwijs, Jeugdzorg, Kinderopvang en het samenwerkingsverband. Eerste doel was het starten van een IKEC jonge kind. Vervolgens wordt toegewerkt naar een IKEC 0-12 jaar en het ontwikkelen van een geintegreerde Inclusieteam tbv reguliere kindvoorzieningen. 
  • PROO Leiden en Smallsteps Leiden; Inspirerende kickstart bijeenkomsten voor Leidsche IKC initiatieven.
  • Projectleider De School in Zandvoort, een sociocratische basisschool waar onderwijs en kinderopvang volledig geintegreerd zijn en kinderen op maat begeleid worden. Mijn rol is de zorg te dragen dat het bestuur op maat en passend bij behoeften van deze school dienstverlening biedt en tevens inhoudelijke sparringpartner voor directie. 
  • Begeleiding van diverse vernieuwende IKC ontwikkelingen: Snijdersschool en SRK in Rijswijk, Kindcentrum BuitenRijck in Rijswijk, Montessori Waalsdorp in Den Haag, Tabijnscholen in Uitgeest.
  • Diverse inspiratiebijeenkomsten/studiedagen voor scholen / kinderopvang / welzijn en zorg die richting IKC willen ontwikkelen.
  • Lucas Onderwijs, DAK kinderopvang en Xtra drie modellen ontwikkelt waarin 3 perspectieven van Kindcentra staan uitgewerkt en wat dat betekent voor betrokkenen. http://www.kindcentra2020.nl/sites/default/files/files/SamenwerkingKOenPO-drie-modellen.pdf
  • Begeleiding onderzoek naar mogelijke bestuurlijke samenwerking tussen schoolbestuur stichting Flore, Forte Kinderopvang en SKH.
  • Ambassadeur PACT; een kwaliteitsproject waarin praktijk, wetenschap en beleid samen aan een sterke pedagogische omgeving voor jonge kinderen werken. http://www.pedagogischpact.nl
  • Kinderrijk en de Martin Luther King school in Amstelveen gaan samen een IKC vormen 'Kindercampus King': Projectleiding en inhoudelijk advies tbv ontwikkeling van een Integraal Kindcentrum voor 0-12 jaar.
  • Gemeente Langedijk; procesbegeleiding 3 pilots binnen de gemeente bij ontwikkeling richting integraal kindcentrum.
  • Staij schoolbestuur en skon kinderopvang: Projectleider en inhoudelijk advies tbv ontwikkeling IKC Laterna Magica.  
  • Staij Schoolbestuur ism kinderopvang en voorschool: Visieontwikkeling nieuw op te zetten Kindcentrum Montessori De Amstel.
  • Ministerie van OCW: productie film/dvd 'De toekomst uitvinden; Kindcentra in beeld. http://www.youtube.com/watch?v=ZRKgT3nl3wo
  • Gemeente Almere: Visieontwikkeling rond IKC voor de gemeente Almere.

Brede scholen

  • Gemeente Zeist, brede school Zeist-west: Ontwikkeling pedagogische visie met de verschillende partijen van BasisBreed.
  • Ministerie van OCW: Ontwikkeling 'Waardespel brede school', een instrument om dialoog over pedagogische visie op gang te brengen; workshops en trainingen op diverse brede scholen.
  • Ministerie van OCW: Ontwikkeling instrument voor zelfevaluatie brede scholen: 'De brede school: wat worden kinderen daar beter van?'
  • Provincie Drenthe: Begeleiding van inhoudelijke brede schoolontwikkeling binnen de provincie Drenthe en specifiek in de gemeente De Wolden.

Jonge Kind 

  • Opzetten en begeleiding Professionele Leergroep Jonge Kind voor schooldirecteuren en leerkrachten kleuterbouw van schoolbestuur De Haagse Scholen.
  • Gemeente Amsterdam, Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling (DMO): Adviseur bij de ontwikkeling van de basistraining VVE plus. In deze  basistraining wordt een deel van de diverse VVE-programma opleidingen samengevoegd en aangevuld met recente kennis tot een opleiding die zorg gaat dragen voor startbekwame pedagogisch medewerkers op een VVE-locatie. 
  • Gemeente Amsterdam, Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling (DMO): Expert in de 'Kwaliteitsaanpak Voor- en Vroegschoolse Educatie' (KVVE) in opdracht van DMO. Filmpje met beelden uit de praktijk en met reactie van mij als KVVE expert .http://www.youtube.com/watch?v=Bkwqr6JYX44
  • Gemeente Amsterdam, Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling (DMO): Inhoudelijk begeleider Lerend Netwerk ontwikkeling Peuterschool. 
  • Ministerie van OCW: In het kader van de wet Oké, ontwikkelen van methodiek om samenwerking tussen peuterspeelzaal en kinderopvang te versterken. Tevens een training ontwikkeld gericht op versterken van de interactievaardigheden van pedagogisch medewerkers. 
  • Lokaal jeugdbeleid: Kwartiermaker VVE voor diverse gemeenten in Nederland.

Kinderopvang

  • Bureau Kwaliteit Kinderopvang (BKK) en Partou kinderopvang: Ontwikkeling kwaliteitsaanpak (Tenkai) in de kinderopvang. Dit was één van de pilots rond lerende organisaties van BKK. De aanpak is gericht op kwaliteitsverbetering, waarbij op basis van een analyse het hele team (medewerkers, leiding, directie) verantwoordelijk is, meedenkt, ontwikkelt en uitvoert met als doel de kwaliteit van hun locatie te versterken.
  • Partou Kinderopvang: ondersteuning bij ontwikkeling peuterschool ism IKC Montessori Zeeburgereiland.
  • Partou kinderopvang: Pedagogische visie en beleid Partou; procesbegeleiding en inhoudelijke input bij het ontwikkelen van een visie en begeleiding van de implementatie.
  • Skon kinderopvang bv: Groeigericht werken skon: nieuw kinderopvangconcept vertaalt naar houding/gedrag en aanpak van de medewerkers en vervolgens training en coaching van de praktijk.
  • Skon kinderopvang bv: Inhoudelijke begeleiding bij visie ontwikkelen en opstellen van BSO profielen, zoals sport, cultuur, natuur etc.

Talentontwikkeling

  • Gemeente Groningen: Vensterschool Groningen, schilderswijk. Visieontwikkeling op gezamenlijke aanpak van talentontwikkeling.
  • Gemeente Utrecht Brede School Utecht: Inhoudelijke input op studiedag brede school Waterwin.