Waardegedreven onderwijs in Bhutan
Afgelopen juni had ik het voorrecht deel te mogen nemen aan het programma "Experience Gross National Happiness in Bhutan; Transform your mind to change the world." In een week werd aan ons uitgelegd wat GNH is en wat het betekent in de praktijk (zie mijn andere blog met uitleg over GNH). Mijn interesse was uiteraard met name gericht op hoe dit gedachtengoed zichtbaar zou zijn in het onderwijs. We brachten een bezoek aan het Early Learning Centre (ELC) in Thimphu. De leerlingen (6 - 11 jaar) gaven ons een presentatie over hun school, de visie en de missie. En hoe zij dit vertalen naar de praktijk. Belangrijke pijlers vanuit GNH, en door mij vrij vertaald naar het onderwijs, zijn: kwalificatie (voorbereiden op de toekomst en bewustwording van de verantwoordelijkheid voor verdeling van middelen en mogelijkheden ), Cultuur (traditie en plezier) en persoonlijke ontwikkeling, verantwoordelijkheid voor omgeving (duurzaamheid en leren samenleven) en goed leiderschap.
Eén van de concrete uitwerkingen is dat de school kinderen bewust maakt van hun verantwoordelijkheid voor elkaar en de omgeving waarin ze leven. Mooi om te zien hoe ze dit betekenigsvol hebben gemaakt voor de kinderen. Concreet: De kinderen hebben met elkaar besloten dat op hun school er geen voorverpakt eten meer wordt gegeten. Behalve op woensdag, want dit materiaal wordt gebruikt voor de creatieve activiteiten. Het filmpje hieronder geeft meer uitleg .
Een inspirerend voorbeeld voor Nederlandse scholen!
In: