Margôt Koekkoek advies

Een brede blik op leren

Feel, Imagine, Do and Share: Een inspirerend alternatief voor de 'Plan, Do, Check, Act cyclus'

25 september 2013
Margôt Koekkoek

Feel, Imagine, Do en Share zijn de basisprincipes van de wereldwijde ‘Design voor Change ‘ campagne gestart door Kiran Bir Sethi, directeur van de Riverside school in India. Doel is om kinderen te inspireren om bij te dragen aan veranderingen in hun eigen leven en/of omgeving. Het gaat dan om problemen waarvan ze voelen dat dit hun leven of omgeving beïnvloedt.

Ik vind dit een inspirerende aanpak; samen verantwoordelijk voelen voor onze omgeving. Waarbij we uitgaan van de kracht van mensen om zelf oplossingen te bedenken en een bijdrage te willen leveren. Kinderen zijn daar namelijk heel goed in!

 

Wat mij betreft is de ‘Feel, Imagine, Do and Share’ aanpak ook een prachtig alternatief voor de o zo bekende ‘Plan, Do, Check, Act cyclus!’ We hebben onze onderwijswereld ermee vol gepland. Echter, te vaak zie ik dat we in onze ogenschijnlijke planmatige aanpak niet helder hebben welk probleem er werkelijk is, dat we oplossingen voor anderen bedenken zonder hen zelf te betrekken of dat we ons niet echt in hun situatie hebben ingeleefd. Of dat de uitvoering van de oplossing nog maar weinig te maken heeft met het probleem dat mensen ervaren. En dat de ‘check’ niet leidt tot reflectie op het probleem, maar tot aanpassing van de oplossing. Logisch dat er dan niet echt een verandering op gang komt en mensen zich geen eigenaar (meer) voelen van de aanpak. Maak mensen zelf verantwoordelijk; zowel voor het formuleren van het probleem en wat hun rol daarbij is en wat ze zelf kunnen bijdragen en veranderen.

Dus ik zou zeggen: Feel, Imagine, Do en Share: bekijk het filmpje met de korte uitleg van Kiran Bir Sethi.http://www.youtube.com/watch?v=85rgw9nqCqo

 

En wil je een voorbeeld van betekenisvol onderwijs zien, tot stand gekomen met deze aanpak, kijk dan naar dit prachtige filmpje!

 

'We And Our Dress'

In: