Margôt Koekkoek advies

Een brede blik op leren

Amsterdam start met 0 plus groep

8 juli 2013
Margôt Koekkoek

De gemeente Amsterdam start met 0plus groepen. Concreet betekent dit dat de gemeente integrale voorzieningen nastreeft waar kinderen van 2,5 tot 4 jaar samen spelend leren.  Groep 0plus  biedt alle kinderen een uitdagende leeromgeving en een veilig pedagogisch klimaat. De basisschool kiest een door de gemeente erkende aanbieder van groep 0plus en stelt een programma van eisen op. De aanbieder van groep 0plus kan een welzijnsinstelling of kinderopvangorganisatie zijn, maar een schoolbestuur kan zelf ook het aanbod van groep 0plus verzorgen (zoals de vve nu ook al door een aantal schoolbesturen wordt aangeboden). Ouders dragen thuis bij aan de ontwikkeling van hun kind in samenwerking met groep 0plus. Elke basisschool heeft in de nabije toekomst een groep 0plus die zich fysiek in hetzelfde gebouw of de buurt hiervan bevindt. Als kinderen 4 jaar zijn, stromen ze vanuit groep 0plus  door naar groep 1 van dezelfde basisschool.

Nog te vaak zie ik, onder ander vanuit mijn opdracht kwaliteitsaanpak VVE in Amsterdam, de talige en vanuit huis rijk gestimuleerde kinderen naar de kinderopvang gaan en op de voorschool de kinderen met een taalachterstand komen. Niet alleen voor de taalontwikkeling, maar ook op andere ontwikkelingsgebieden is dit een gemiste kans. Kinderen leren juist heel veel van elkaar; ook op sociaal en emotioneel gebied. De ambitie van Amsterdam is dan ook een positieve ontwikkeling, jonge kind krijgen meer kansen en een doorgaande ontwikkelingslijn naar de basisschool kan worden na gestreefd . Het zal spannend worden of de aanpak van Amsterdam ook een oplossing is voor het segregatie probleem. In de praktijk wonen de gezinnen met diverse sociaal, economisch en culturele achtergrond vaak niet in dezelfde buurt. Zo zijn er buurten waar helemaal geen kinderopvang is of omgekeerd dat er geen voorschoolkinderen zijn. Of ouders die wel in gemengde wijken wonen kiezen 'bewust' voor een bepaalde school, met straks daaraan gekoppeld een groep 0plus .  Dan houden we de segregatie.

Tja, wat dan? Er zijn wel plekken in de stad waar deze aanpak kansrijk is. Waar nu in en/of vlakbij een school een kinderopvang en voorschool gevestigd zijn en waarvan de ouders best interesse hebben om hun kinderen naar die school te brengen. Daar liggen kansen om jonge kinderen al samen te laten spelen, opgroeien en zich ontwikkelen. Daar liggen kansen voor een geintegreerde aanpak met een doorgaande lijn naar de basisschool.  

Kortom, ik ben dus benieuwd naar de uitvoering...

 

In: